Spôsobujú priberanie aj závislosť: Čo sú ultra-spracované potraviny a čím ich nahradiť?

Britský lekár mesiac konzumoval iba vysoko spracované potraviny zo supermarketov. Nielenže pribral takmer sedem kilogramov, ale výrazné zmeny sa udiali aj v jeho mozgu.

Spôsobujú priberanie aj závislosť: Čo sú ultra-spracované potraviny a čím ich nahradiť?

Britský doktor Chris van Tulleken sa v rámci natáčania dokumentárneho filmu pre BBC podujal na zaujímavý experiment. Celých 30 dní konzumoval stravu, ktorá takmer výhradne pozostávala z ultra-spracovaných potravín.

Podľa jeho slov experiment odštartoval raňajkami s vyprážaným kuraťom z polotovaru, ktoré obsahovalo glutaman sodný, fosforečnan sodný a ďalšie chemikálie. 

Následne celý mesiac pokračoval napchávaním sa podobnými „hyper-chutnými” lahôdkami, ktoré plnia regály v mnohých supermarketoch.

Netrvalo dlho a jeho telo začalo trpieť. V priebehu niekoľkých dní si všimol, že pociťuje hlad častejšie ako predtým, a dokonca, že nevie na jedlo prestať myslieť.

Po 30 dňoch zistil, že pribral neuveriteľných šesť a pol kilogramu. Vypočítal, že pol roka takéhoto stravovania by predstavovalo prírastok na váhe takmer 40 kilogramov. 

Avšak asi najpodstatnejšie a najstrašidelnejšie zmeny sa udiali s jeho mozgom. 

Pomocou skenov jeho mozgu lekári odhalili, že jedálniček mal vplyv na vytvorenie nových funkčných spojení medzi centrom odmeňovania a oblasťou mozgu, ktorá je zodpovedná za  opakované a automatické správanie. 

Tieto zmeny mali podobné rysy, ako vidíme u ľudí so závislosťou.

Podľa jeho zistení tak konzumácia ultra-spracovaných potravín nielenže výrazne škodí nášmu zdraviu, ale zároveň vedie k tomu, že vám ich mozog jednoducho prikáže konzumovať bez toho, aby ste to sami vôbec chceli.

Doktor z Veľkej Británie experiment uzatvára tým, že jeho najväčšie obavy aktuálne smerujú k deťom, ktoré sa v mnohých vyspelých krajinách živia prevažne týmito potravinami. 

Ich mozog je podľa Tullekena totiž stále vo vývoji a je oveľa poddajnejší. Dopady takejto stravy na ich zdravie tak môžu byť ešte výraznejšie ako u dospelých.

Čo sú ultra-spracované potraviny?

Ultra-spracované potraviny sa vyznačujú tým, že prešli mnohými stupňami priemyselného spracovania a zvyčajne obsahujú prísady, ktoré by ste pri domácom varení do jedla nepridávali. 

Názvy týchto zložiek často ani nemusíte poznať, pretože ide o chemikálie, farbivá, sladidlá či konzervačné látky. 

Do tejto kategórie typicky patria pokrmy ako masovo produkovaný chlieb a pečivo, sladené nápoje, lacné šunky a salámy, kuracie nugety, mrazená pizza, instantné polievky, rýchle občerstvenie, keksíky alebo čipsy.

Presne určiť, ktorá potravina patrí do zoznamu ultra-spracovaných, však nie je vôbec také jednoduché a jednoznačné. 

V niektorých prípadoch môže byť rovnaká kategória výrobku minimálne spracovaná, spracovaná alebo ultra-spracovaná, a to v závislosti od toho, ako bola vyrobená.

Napríklad obyčajný jogurt je spracovaný minimálne, no pridajte sladidlá, konzervanty, stabilizátory či farbivá a stane sa ultra-spracovaným.

Podobne taký chlieb – ak ho vyrobíme z pšeničnej múky, vody, soli a droždia, môžeme hovoriť o spracovanej potravine. Keď k nemu pridáme emulgátory alebo farbivá, hovoríme už o ultra-spracovanej potravine.

A do tretice, kukuričné lupienky či ovsené vločky sú minimálne spracované, avšak keď výrobca pridá cukor, arómy alebo farbivá, stanú sa z nich ultra-spracované raňajkové cereálie.

Ako rozpoznať ultra-spracované potraviny?

Aké sú teda základné znaky, podľa ktorých by ste mali vedieť odlíšiť nezdravé ultra-spracované potraviny od tých ostatných?

V prvom rade by vám mal byť podozrivý dlhý zoznam zložiek, najmä ak ide o suroviny, ktoré nemajú organický pôvod, ale vznikli v továrni. 

Mnohé prídavky sú síce pravdepodobne bezpečné, ale existujú verejne dostupné zoznamy prísad, ktoré sú považované najmä vo väčších množstvách ako zdraviu škodlivé.

Ultra-spracované potraviny sa zároveň vyznačujú vysokým obsahom tukov, cukru a soli. Výživové údaje s množstvom týchto látok na 100 g alebo jednu porciu výrobku uvádzajú výrobcovia na obaloch.

Určitým ukazovateľom môže byť aj príliš dlhá trvanlivosť výrobku, ktorá naznačuje prítomnosť konzervačných látok. Opäť je však rozdiel v tom, ako bola potravina spracovaná. 

Napríklad trvanlivé mlieko, ktoré prešlo pasterizáciou pri vysokej teplote a neobsahuje konzervačné látky, nie je klasifikované ako ultra-spracované. 

Skontrolujte si preto radšej štítok, či výrobok neobsahuje konzervačné látky, ako je benzoan sódny, oxid siričitý či BHT a BHA.

V neposlednom rade ultra-spracované potraviny často spoznáte aj podľa agresívneho marketingu. Jablká a hrušky, cibuľa či mrkva alebo mäso z farmárskych trhov majú len málokedy denno-denne nákladnú televíznu reklamu v hlavnom vysielacom čase.

Čím ultra-spracované potraviny nahradiť

Najlepšie to vystihol spisovateľ a novinár Michael Pollan, ktorý vymyslel jednoduché pravidlo, ako sa stravovať zdravo: „Nejedzte nič, čo by vaša prababička nepokladala za jedlo.“

Toto jednoduché pravidlo je však predsa len trochu abstraktné, môžeme ho teda previesť do troch konkrétnych praktických krokov.

1. Jedzte lokálne a sezónne potraviny

Odborníci na výživu čoraz častejšie zdôrazňujú, že cestou k zdraviu sú najmä kvalitné lokálne a sezónne potraviny, ktoré absolvujú z výroby na stôl čo najkratšiu cestu.

Keď je cesta potraviny od farmára na stôl krátka, je väčšia šanca, že bude čerstvá. Nemusela dlhú cestu tráviť na nákladných lodiach alebo diaľničných kamiónoch a byť kvôli tomu ošetrovaná, aby dlhú cestu vôbec vydržala.  

Pri lokálnych potravinách sa vieme dopátrať k ich pôvodu a overiť si ich kvalitu. Ak výrobcu priamo poznáte, je menšia pravdepodobnosť, že si dovolí predať vám niečo skazené alebo zlé.

Pri živočíšnych produktoch sa tak navyše viete uistiť, že mäso, vajcia a mliečne výrobky pochádzajú od výrobcov, ktorí k zvieratam pristupujú s úctou a naozaj sa starajú o ich blaho.

V Krava&Company pred zákazníkmi nič neskrývame. Prakticky hocikto môže prísť a vidieť, ako to tu funguje.

2. Vymeňte ultra-spracované výrobky za základné suroviny

Častým dôvodom, pre ktorý sa ľudia uchyľujú ku kupovania ultra-spracovaných potravín, býva nedostatok času.

Rôzne polotovary a rýchle občerstvenie síce šetria čas, no práve táto skupina výrobkov najčastejšie obsahuje nezdravé aditíva a lacné náhrady.

Rýchle jedlá však môžu byť pripravené aj z kvalitných surovín. Ako príklad môžeme uviesť typické jedlo rýchleho občerstvenia – hamburger. 

Stačí, ak si namiesto polotovaru doprajete pár minút navyše a kúpite v pekárni čerstvo upečenú žemľu, o ktorej viete, že neobsahuje žiadne prídavné látky, farbivá a konzervanty. K tomu pridajte zeleninu, kvalitný syr a mleté mäso priamo od farmárov.

3. Pátrajte po kvalitných výrobkoch a poctivých výrobcoch

Dnes už na trhu navyše nájdete množstvo poctivých a kvalitných výrobkov, ktoré sú hotové a neobsahujú žiadnu chémiu ani nič navyše.

Vyskúšajte napríklad trhané mäso od Krava&Company, ktoré sme pripravili iba z kvalitného hovädzieho mäsa z vlastného chovu, zeleniny, soli a korenia. Nepoužívame žiadne umelé urýchľovače, dusitany, vegetu či prášky s obsahom glutamanu.

Výrobok si stačí doma zohriať a skombinovať s chutnými prílohami.

Takisto aj všetky ostatné výrobky pre vás vyrábajú priamo šéfkuchári v našej vlastnej kuchyni a pripravujú ich výhradne len z najlepších lokálnych surovín a teľacieho či hovädzieho mäsa svetovej kvality. 

Nájdete ich v našej kamennej predajni na Budovateľskej ulici vo Vranove nad Topľou alebo prakticky v každom meste u niektorého z našich partnerských predajcov. 

Ich zoznam, rozdelený podľa krajov, nájdete na našej web stránke.

Ponuka a cena mäsa a výrobkov sa môžu u každého predajcu líšiť. Presné informácie vám ponúkne každý obchodník priamo na predajni.

Zdieľajte na sociálnych sieťach
mohlo by vás zaujímaŤ
Nemusí mať červenú farbu ani byť čerstvé. Spoznajte najväčšie mýty o hovädzom mäse

Nemusí mať červenú farbu ani byť čerstvé. Spoznajte najväčšie mýty o hovädzom mäse

Je obľúbenou prísadou šéfkuchárov. Prezradíme vám, ako vzniká poctivý demi glace

Je obľúbenou prísadou šéfkuchárov. Prezradíme vám, ako vzniká poctivý demi glace